A vegades succeixen fets que hem
reconcilien amb la condició humana i fins i tot amb la política. Aquest dies
repassant papers vaig recuperar el llibre “la ciutat dels infants” d’un psicòleg italià, gran defensor dels drets dels
infants anomenat Francesco Tonucci. El
llibre ens explica que el mateix
Tonucci va convèncer a l’alcalde d’un poble anomenat Fano a Itàlia per
erigir-se com l’alcalde preferit dels infants.
Van posar en marxa un projecte
anomenat precisament “la ciutat dels infants” en el que proposaven a tota la població adulta de Fano tenir en
compte que l’espai públic també era un espai que els infants havien de poder
gaudir. També proposaven als infants assumir els seus drets i reivindicar-los.
Per exemple, els nens i nenes posaven multes als cotxes mal aparcats que
envaïen la voravia sense deixar espai per poder circular els vianants. Eren
multes “simbòliques” que pretenien generar mala consciència als propietaris
dels vehicles, en tant que abusaven del més dèbil, imposaven la llei del més
fort i es mostraven insensibles a les necessitats especials que tenen alguns
ciutadans per funcionar en el carrer com és la gent gran, la gent que ha d’anar
en cadira de rodes, cotxets de bebés,
carros de la compra, persones cegues, etc.
Va ser una experiència molt ben
embolcallada amb criteris de marketing que va tenir molt de ressò. Fins i tot,
va permetre al psicòleg Tonucci escriure un llibre, “la ciutat dels infants” i
ser contractat per implantar, a diversos municipis de Catalunya, projectes inspirats en l’experiència de Fano.
Una iniciativa que es vinculava molt directament amb un moviment de ciutats
anomenat “ciutats educadores”.
Concepte que sempre m’ha semblat molt suggerent però, tot i viure, en una
ciutat que és membre d’aquesta xarxa, i de passar-me gaire bé mig dia en una
altra ciutat molt gran vora al mar que va organitzar unes olimpíades i, fins i
tot, un Fòrum Universal per posar en relleu la riquesa de la condició humana,
no aconsegueixo percebre de forma manifesta la dimensió educadora. Segurament
faran falta moltes més iniciatives ingenioses que facilitin que el conjunt de
ciutadans que composen una ciutat se sentin motivats en fer de la seva ciutat
un espai educador, en el que viure i aprendre a ser millors persones sigui el
més normal del món
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada